Interview

Onderzoek en benoem je motivatie

Weet wat je drijft, vind er de woorden voor én onderhoud het – de motivatieparadox

Door Noah van Diepen

“Mijn dochter blijft vragend kijken. ‘Wat doe jij voor werk en waarom?’ Ik probeer het nog eens in andere bewoordingen maar het zweet breekt me uit omdat ik voel dat er iets niet klopt. Het is te groot te vaag en slecht passend. Alsof ik met mijn uitleg een jas aantrek in maat 3XL. Veel te groot, daar verzuip ik in. ” Dit vertelt Alwin Sixma, eigenaar organisatieadviesbureau Strategiesmid. Het is de start van een zoektocht die uiteindelijk een boek over de kracht van motivatie in organisaties oplevert. Sixma brengt 17 maart zijn boek De motivatieparadox uit.

Met De Motivatieparadox wil Sixma lezers, teams en organisaties wijzen op een vreemd verschijnsel: “Iedereen vindt motivatie belangrijk, maar in de praktijk brengen we daar vaak schandelijk weinig van terecht.”

Dat komt volgens Sixma doordat we motivatie in de praktijk verwaarlozen. “We moeten onze motivatie leren kennen en onderhouden en er met onze collega’s over praten zodat we beter van elkaar begrijpen wat ons drijft.”

Sixma meent dat dat van groot belang is voor succesvol werken met plezier en voor organisatieontwikkeling. “Er ligt noodzaak in het doorlopend zoeken naar gemeenschappelijkheid in motivatie om verbinding te houden en misverstanden te voorkomen.” Of zoals Sixma het noemt; zoeken naar de motivatiematch.

“Waarom doe je wat je doet? Hoe wil je dit doen? Wat zijn verwachtingen die hier bij horen? En hoe veranderen je antwoorden door je ervaringen en met de tijd? Pas als je zo gaat denken, ontdek je wat je ’s ochtends de energie geeft om weer door te gaan”, vertelt Sixma. “We kunnen deze aanpak inzetten als tool om te werken aan een canon van onszelf. En als we ons onderzoek naar wat ons motiveert bundelen tot inzicht in wat het hele team beweegt, biedt dat ons en organisaties een weg naar krachtiger en succesvoller werken.”

Onderzoeken, onderhouden en vervolgens bijstellen van je motivatie is dus essentieel volgens Sixma. “Hardlopen zonder trainen leidt tot mislukking en blessures. Je moet een conditie opbouwen. Zo is het ook met motivatie, je moet motivatiefit worden. En je moet blijven trainen om fit te zijn. We veranderen, en alles om ons heen ook, dus we moeten onze motivatie blijven bijstellen. ‘Denkt aleer gij doende zijt en doende, denk dan nog’”, citeert Sixma een uitspraak van Guido Gezelle.

Als recidivist in motivatieblindheid en kampioen in het negeren van zijn drijfveren (zijn eigen woorden), neemt Sixma de lezer mee in zijn fascinatie voor de complexiteit en de tegenstrijdigheid van motivatie. Het is een boek dat met humor en zelfspot verdieping biedt aan een term die we dagelijks gebruiken. Het is geen zelfhulpboek maar het biedt teams, organisaties en medewerkers handvatten om hun motivatie te onderzoeken en bewust te betrekken bij het werk. Zoals Sixma in zijn boek schrijft: “Ik ben overtuigd dat pogingen om kennis te maken met motivatie de -soms grote- moeite meer dan waard zijn.”

De motivatieparadox is verkrijgbaar bij de boekhandel.