Maak een bedrijfsmotivatie

Foto door Matej via Pexels

Ik schreef een boek over motivatie en het belang daarvan op de werkvloer. Daardoor ben ik er veel mee bezig. In het boek benoem ik het belang van motivatie voor onszelf als individu en in onze samenwerking. Maar ook op het niveau van de organisatie speelt motivatie een belangrijke rol. Als ik erover nadenk is het eigenlijk best gek: mensen hebben motivatie, of weten tenminste dat motivatie belangrijk is als je iets belangrijks en moeilijks wilt bereiken. Denk maar eens aan topsporters of acteurs. De media staan er vol van.

Dat motivatie belangrijk voor mensen leidt dus geen twijfel. Dat we bij de uitvoering van die motivatie nog wel eens een steekje laten vallen is iets anders. Dat bewaar ik voor een andere keer. Wat mij verwondert organisaties haast niet gebruik maken van een bewezen concept als motivatie. Het zou toch heel logisch zijn om een bedrijfsmotivatie te formuleren? Maar bij bedrijven wordt dit uiteen getrokken in allerlei onderdelen als missie, visie en strategie. Allemaal uitwerkingen van het hoe en waarom van de organisatie. En hoe groter het bedrijf des te meer wordt ons waarom en hoe uiteen gehaald. Dan voegt men er bijvoorbeeld merkidentiteit en imago aan toe.

Begrijp me goed; als het voor je organisatie goed werkt is het prima. En nadenken over deze onderdelen is altijd zinvol. Maar er ontstaat wel een risico bij het uitsplitsen van waarom het bedrijf doet wat het doet, wat ze nastreeft en hoe ze daar vorm aan geeft. Namelijk dat de bezieling wegloopt tussen de kieren van die bouwblokken. Dat het niet meer aankomt bij medewerkers en klanten wat de essentie van de organisatie is. Misschien is het gewoon beter om te kijken of je die bezieling kunt vangen op de manier waarop mensen dat doen. Met een beschrijving van hun motivatie. Dit lijkt me niet zo gek om te overwegen. Want organisaties zijn gemaakt door mensen en voor mensen. Ik heb de indruk dat steeds vaker organisaties -in het bijzonder de grotere- last hebben om hun medewerkers te verbinden aan waar ze voor staan. Misschien is het een idee om dan een bedrijfsmotivatie te formuleren. Zodat medewerkers die verbinding eenvoudiger weten te maken. Wil je hier meer over weten?

Lees dan mijn boek de Motivatieparadox of neem contact op.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *